Sunday, December 11, 2016

Alustada tuleb iseendast!

Loen juba mitmendat päeva 5. klassi kirjutisi teemal  „Heategu läbi minu silmade“. Igas töös kumab noore inimese õiglane maailmatunnetus, soov olla hea, märgata ja aidata neid, kes abi vajavad.

Hiljuti juhtus minuga selline naljakas lugu- heideti üsna konkreetselt  ette, et olen liiga hea. 
Ma jälle üldse ei usu, et ükski inimene saab olla ülearu hea, liiga tark või liiga ilus.  

Kuna iga päev külastab blogi umbes 120 lugejat, siis kindlasti on teil tore laste mõttekillukesi, katkendeid kirjutistest lugeda. Meil on üksteiselt nii palju õppida!
Head lugemist!

xxx

Sul peab endal sees tärkama tuluke -mina teen ja mina tahan, ainult sellepärast, et tahan aidata. Ja see on nii hea tunne kui pärast, kui keegi pole midagi käskinud ja sa oled ise kätte võtnud ja kellelegi midagi head teinud. Ükskõik kui suur või väike see heategu on, iga kord täidab sind soe tunne…

Xxx

Mu ema ütles,  et üks kuulus Norra peaminister uskus, et kui tahad maailma muuta, tuleb alustada iseendast. See tähendab, et kui tahad midagi suurt saavutada, pead alustama väikestest sammudest, mida jaksad võtta.
Sama on heategevusega. Maailmas on palju abivajajaid. Terve maailm ise vajab palju abi.

Paar aastat tagasi kutsus meie kool lapsevanemad appi algklasside maja hoovi korrastama. Üks inimene oleks pidanud tegema seda väga kaua, aga mitmekesi sai päevaga töö tehtud.

Kõige rohkem saad sa aidata maailma sellega, et sa ise käitud hoolsalt teiste inimeste, loomade ja keskkonna suhtes. Näiteks korjad maha kukkunud kommipaberi üles ja paned prügikasti. Kui üks inimene käitub hästi, annab see teistele head eeskuju. Ja nii saabki üks inimene tervet maailma paremaks teha.

xxx
Heategu ei ole raha ega kingitus. Heategu ei ole asi. See on tunne ja teise mõistmine. Ka pealt näha sinu jaoks mõttetu või kasutu asi võib teise unistus või suurim soov olla. Mõnele inimesele võib isegi tema külastamine rõõmu teha. Heategu on kasvõi see, kui sa inimese mure ära kuulad ja mõistad teda.
Rahulikku ja kaunist jõuluaega. Kindlasti aidake kõiki abivajajaid
xxx

Headus on see, mida kuuleb kurt ja näeb pime...
Elus on oluline mitte ainult võtta, vaid ka anda. Isegi väikseim heategu võib muuta maailma ja võib tuua rohkem värve inimeste südametesse. Kõikidel inimestel on sees hing, sellepärast inimesed aitavadki üksteist. Kõige tähtsam on, et keegi saab kasvõi veidi õnnelikumaks. Läbi aegade on inimesed õppinud ja pidanud üksteist aitama ja see ei ole muutunud ka tänapäeval. Kõik meie ümber on muutunud aja jooksul, aga inimeste loomus jääb ikka samaks.

Meie peres on alati aidatud teisi. Näiteks minu vanavanaema aitas teisi vanureid, olles ise seitsmekümne aastane. Ta viis neile süüa, käis poes nende eest ja aitas koristada.

Heategusid on vaja, et inimestes ei hakkaks levima ükskõiksus teiste suhtes. Heategu on nagu rüütel, kes võitleb kurja lohega, kelle nimi on Ükskõiksus ja Hoolimatus. Kui inimesed teevad head, muutub maailmas midagi paremaks - hakkab levima tahe inimesi aidata. Headus kasvatab headust!

Inimene on nagu paber, mis rebeneb. Heateod aga liim, mis teeb inimesed jälle terveks ja nende hinge rõõmsaks! 


xxx

Ma olen alati arvanud, et maailmas võiks olla rohkem headust, sest see loob elamiseks hea ja turvalise tunde. Selleks, et külvata headust, on vaja rohkem heasüdamlikke inimesi, kes on nõus teisi aitama. On inimesi, kes teevad vabatahtlikult ära rohkem, kui nad peavad, kuid on ka inimesi, kes on heategude suhtes ükskõiksed ja hoolivad ainult endast. Mina ise usun ennast kuuluvat esimeste hulka. Olen ise head teinud ja teiste headust oma nahal tundnud.
Heateod on olulised, sest need muudavad maailma paremaks kohaks. Heategijad aitavad abivajajaid omakasupüüdmatult, ilma tasuta ja heast südamest. Heategusid tehes saavad inimesed vastu midagi olulisemat kui raha, saavad vastu positiivse tunde.

xxx

Just eriti jõulude ajal on märgata selliste ettevõtmiste rohkust. Kuna jõulude tähendus on  seotud headuse, andmise, lootuse ja imedega. Tegelikult peaks head tegema igapäevaselt ja märkama enda ümber inimesi, kes abi vajavad. Vahel võib see olla lihtsalt mõne sõbra ära kuulamine ja toetamine või kellegi julgustamine. Heategu ei pea alati tähendama rahalist annetust või heategevusprojektis osalemist, vaid oma igapäevase käitumisega hoolimist. Tegelikult teeme head ka siis, kui oma pereliikmete suhtes oleme hoolivad, kui sorteerime kodus prügi, eelistame uutele asjadele taaskasutust, pakume abi oma vanematele, vanavanematele ja sõpradele.
Heade mõtete jagamine on ka heategu, sest inimese aju vajab seda. Tihtipeale on kriitikat justkui lihtsam jagada ja ka uudistes räägitakse sageli halbadest asjadest. Igaüks saab aga otsustada, et ei räägi halbu asju teistele edasi, ei levita kuulujutte ega räägi teisi taga. Seda on lihtsam soovitada, kui järgida, kuid kui igal õhtul mõelda, mis olid selle päeva viis heategu ja imet, võib see saada harjumuseks. Tehes head, muutume ka ise paremaks inimeseks ja oleme endaga paremad sõbrad ning mõnusamad kaaslased oma sõpradele ja perele.

Xxx
Tegelikult on meil kõigil millestki puudus, isegi kui me seda ei märka. Nii hea on, kui tuleb sõber ja ütleb sulle paar head sõna. Ja siis sa taipad, et just need paar sõna olidki sul puudu.

Kui sa saad koolis käia, on see ka heategu, et keegi hoolib, et saaksid hea hariduse ja kunagi leida hea töökoha.

Vahel me unustame, et meil on kõik korras, aga teistel inimestel võib olla halvasti. Sellepärast tee vahel, kas või ainult kord aastas oma sõbrale, lähedasele, tuttavale või kas või mõnele abivajajale üks kingitus. See ei pea olema mingi väärtuslik või kallis kink, peaasi et see tuleks südamest. Näiteks kui on mingi kampaania, näiteks „Teeme ära“, siis sa võiksid aidata koristada kusagil, sest kui sina aitad teha mingi osa metsast puhtaks, siis saavad seal elavad loomad paremini olla, mitte ei pea kilekottides tallama. See ongi heategu.

Xxx

On olemas mitmeid heategusid. Mina aitan kodutuid kasse. Mu ema tunneb ühte inimest kasside turvakodust ja nii saamegi kasse aidata. Esimesena võtsime endale ühe tiine kassiema. Pojad sündisid meie kodus ja kaks jätsime endale, sest soovisin endale ka päris oma kassi. Aitasime ka edaspidi kassidele kodusid leida



xxx

Poest tagasi koju kõndides märkasin ma ühte meest, kellel ilmselt polnudki kodu. Mees tundus õnnetu ja tal oli külm. Tema kõrval olid suured kotid, kus oli ilmselt sees kõik, mis tal üldse olemas oli. Mehe jalgade vastu toetus koer, kes oli samuti õnnetu ja nägi väga räbal välja. Ma jäin korraks seisma ja vaatasin meest ja koera. Nad olid ilmselt parimad sõbrad ja neil ei olnudki kedagi teist.
Ma tundsin ennast väga halvast, kui mõtlesin, et olin just ostnud omale mingi mänguasja, millega mängin ilmselt paar päeva ja siis see mind enam väga ei huvitagi. Vaatasin oma kotti ning vaatasin meest ja koera. Vaatasin meest ja koera ning siis oma kotti. Ja siis ma teadsin, mida teha. Leidsin taskust kviitungi, jooksin tagasi poodi. Selgitasin müüjale, et soovin oma ostu tagastada, et raha tagasi saada. Alguses ei olnud nad nõus seda tegema, aga kui ma täpsemalt seletasin, miks ma seda teen, siis nad olid ikkagi nõus. Lisaks rahale andis müüja mulle ka ühe Pilvekese kommi ja ütles, et see on mulle selle eest, et oskan abivajajaid märgata. Ma olin enda üle nii uhke!
Pistsin kommi põske ja raha taskusse ning jooksin mehe ja ta koera juurde. Ulatasin mehele raha, patsutasin koera ja jooksin koju.

Xxx

Heategu on see, kui aitad kedagi ilma mõtlematagi vastutasule. See võib alata kõige lihtsamast asjast, nagu vajajale söögi ostmine, kuni jõuludel annetamiseni. Jõuludel annetades läheb suur summa abivajavatele inimestele, kelle elu paraneb enamasti täielikult, aga kui sa näiteks raha annad kerjusele, siis ta saab oma kõhu täis ja tunneb rõõmu.

Heategu saavad teha kõik, kes hoolivad.

xxx

Minu jaoks on heategu see, kui sa aitad inimesi ja loomi, kellel on abi vaja. Ka see on heategevus, kui sa aitad vanainimese üle tee. Kui ma suureks saan, siis ma üritan inimesi aidata erineval moel. Näiteks: toetan rahaliselt puudega lapsi ja teen üritusi lastekodu lastele. Minu ema aitab lastekodu lapsi. Ta korraldab neile erinevaid üritusi, milles olen ka ema abistanud. Üritused, mida olen kaasa aidanud, on  piparkookide valmistamine Kiikla lastekodus, SPA külastus, kelgutamine lauluväljakul, loomaaia külastus jpm. Need kõik on mõeldud lastekodulastele, kellel pole päris oma peret.

 Mida rohkem sa puutud kokku heategevusega, seda rohkem sa mõtled, kuidas teha midagi head teistele.

Xxx

Minu ema käib vabatahtlikuna Toidupangas toitu pakendamas inimestele, kes ei saa oma pere toitmisega hakkama. Täna käisime toitu annetamas toidu panka! 
Mina olen vabatahtlikuna töötanud Jazzkaare festivalil, pileteid kontrollides ja komme jagades. Selle eest ma raha ei saanud, kuid sain külastada kontserti. Tänu töötajatele, kes ei taha töö eest raha, on piletihind odavam külastajatele ja rohkem inimesi saavad seda endale lubada.

Xxx

Loodust säästes teeme me head ühiskonnale. Täna näeme me väga tihti olukordi, kus looduse säästmisele ei mõelda ja ei peeta seda ka oluliseks. Üheks looduse hävitajaks on kilekottide laialdane kasutamine. Selle hullusega oleme me rohkemal või vähemal määral seotud. Ostame ju meiegi poest kaupu ja pakime need kilekottidesse või siis viime oma toidu koju kasutades kilekotte. 


Tahaksin väga loota, et tänased kilekottide tootjad ja tarbijad mõtleksid rohkem sellele, et ka nende lastel oleks ka tulevikus koht, kus elada. Kui igaüks meist jätaks ühe kilekoti päevas kasutamata, siis oleks juba homme meie planeet palju puhtam.  Nii lihtne see algus ongi.

Xxx

Iga inimene peaks kindlasti korra nädalas tegema midagi head teistele inimestele, sest see tunne, kui oled heateo sooritanud, on väga hea ja sellist mõnu ei saa kommist.
Ise olen ma ka elu jooksul jõudnud inimesi aidata. Eriliselt on mul meeles kord, kui olin Kristiine Keskuses. Kui jõudsin Prisma juurde, oli seal hädas vanaproua, kelle pooleldi kurt abikaasa polnud temaga koos Prismasse sisenenud ja ei paistnud midagi märkavat. Proua aga arvas, et ta ei saa Prismast väljuda muudmoodi, kui ostu sooritades ja palus mind, kas ma saan kuidagi ta abikaasa kutsuda. Ma väljusin ringiga ja rääkisin abikaasale, et too siseneks, sest teda oodatakse. Tunne oli suurepärane, kui naine mind südamlikult tänas.

Lõpetuseks tahtsin lisada midagi, mille üle saab järele mõelda ja arutleda. Kõik need puuduses kannatavad lapsed, kellel on küsimärgi all kasvõi üks söögikord päevas, oleksid väga õnnelikud, kui toetaksime mõnda heategevusseltsi toiduga, mida me ei söö või rahaannetusega, mis aitaks neil toitu saada.
Selle asemel, et toitu ära visata või kulutada raha mänguasjade peale, saab ka laps teha midagi head.

Xxx

Järsku ilmus aga üks koer välja ja alles siis ma märkasin seal kõrval koerte varjupaika. Kuna me arvasime, et ta on sealt pärit, otsustasime ta tagasi viia. Kui me uksest sisse läksime, tuligi välja, et ta on sealt pärit ja ta nimi on Fluffi. Ta oli kuldne retriiver ja ta karv oli beežikat värvi. Alles siis märkasin ma ka teisi koeri ja nad ei näinud välja üldse õnnelikud. Pigem kurvad. Mul hakkas neist kahju ja ma küsisin emalt, kas me võiksime nad kõik enda juurde võtta. Mõistagi vastas ema eitavalt, aga ta ütles, et ma võin tulla neid siia vaatama. Ma olin kohe nõus ja mu sõbrad ka.


Xxx


Nii avaneski mul võimalus teha väike heategu. Kuna aastatega oli mul kogunenud meeletult palju mänguasju, siis pakkisingi suure osa neist kokku ja ema viis need sellele väikesele haigele poisile. See poiss oli väga rõõmustanud ja nii oli ka minul hea meel, et mu asjad, mis kunagi mulle rõõmu tegid, nüüd kellegi teise õnnelikuks tegid. Mu ema ütleb alati, et asjad ei tee kedagi õnnelikuks, aga laste puhul see vist ei kehti. Arvan, et on oluline märgata teisi enda kõrval ja aidata abivajajaid, sest tihti on inimestel häbi abi küsida. Abi ei pea alati olema rahaline, vahest võib abi olla ka heast sõnast.  Lõpetuseks Ann Franki mõte : "Keegi pole kunagi vaeseks jäänud andmise tõttu."

No comments:

Post a Comment